Lier Actueel - Lierinbeeld

×
Home Actueel Nieuws - archief Verkeersberichten Over LierActueel Contact Gebruiksvoorwaarden Website Lierinbeeld
☰ Menu

Pink Ribbonettes peddelen tien jaar op Binnennete


Lier, 30 mei 2026: Dit jaar peddelen de Pink Ribbonettes, dames die de diagnose borstkanker kregen, tien jaar op de Lierse Binnennete. Ze vierden dit decennium met een boottochtje, een wandeling en een receptie in de kanoclub Lier, hun thuisbasis voor het peddelen.

In oktober 2010 werden tien Belgische ex-borstkanker patiënten uitgenodigd, waaronder Monique Quayhaegens, om in Venetië mee te varen met de ‘Pink Lioness Venezia’, een Italiaanse organisatie van vrouwen die getroffen werden door borstkanker. Zij sporen deze vrouwen aan om mee te peddelen op de Venetiaanse wateren. Hier zag Pink Lioness België het levenslicht.

Peddelen en lymfedrainage
In de jaren’90 werd het vrouwen die een borst operatie hadden ondergaan verboden om hun arm te bewegen. Tot professor Don McKenzie aan de universiteit British Columbia in Vancouver ontdekte dat beweging met de arm een ideale remedie is om het syndroom ‘dikke arm’ te verhelpen. Toen ontstond de beweging ‘abreast in a boat’. Sedert dan ontstonden overal groepen die regelmatig gingen peddelen met als doel de lymfedrainage te bevorderen.

Pink Ribbonettes
Na haar ervaring in Venetië besloot Monique ook in Lier een groep op te richten. Zo ontstond in mei 2016 de groep Pink Ribbonettes. De dames, gekleed in het roze, peddelen een maal per week, op de Binnennete, van aan het Spui tot aan de sportvelden achter het Stadspark.
Normaal gezien wordt er dus met een drakenboot gevaren, maar daarmee kan je moeilijk manoeuvreren op de Lierse Binnennete. Gelukkig kregen De Ribbonnettes een kano voor tien personen ter beschikking van Kano Club Lier. En ze mochten hem roze verven.

Tiende verjaardag
Vandaag vierden de Pink Ribbonettes hun tiende verjaardag. Hiervoor hadden ze alle oud-leden, sponsors en sympathisanten uitgenodigd op hun thuisbasis de Kano Club Lier. Na een boottochtje met de Koninklijke Moedige Bootvissers, langs het traject dat ze zelf peddelen, keerden ze na een korte wandeling terug naar de Kano Club.

Burgemeester Rik Verwaest feliciteerde de jarige vereniging voor hun inzet. Hij liet zich verder blazen in een filosofisch metafoor van de beroemde Romeinse stoïcijnse filosoof die de wind gebruikt om het lot of externe gebeurtenissen uit te drukken. ‘Eodem vento navis una in orientem pervenit, alia in occidentem’, dezelfde wind stuurt de ene boot naar het oosten, de andere naar het westen. - De wind staat voor gebeurtenissen waar we geen controle over hebben. Oosten en westen staan voor de verschillende keuzes en reacties van mensen. De kernboodschap: niet de situatie zelf bepaalt je richting, maar hoe jij erop reageert -.

“Dat is ook wat met jullie gebeurd is. Je hebt een tegenslag gekend, een ongunstige wind, waar je geen vat op hebt. Aan de wind kan je niets doen, maar welke kant je opgaat bepaal je zelf. Dat hebben jullie gedaan, je hebt een tegenslag gekend, je hebt gekozen om er iets mee te doen. Peddelen om samen te zijn, vriendinnen te zoeken, om plezier te halen uit jullie tegenslag. Dat maakt jullie fantastisch prachtig verhaal. Proficiat en op naar het volgende decennium”
(MSL/foto’s SDW)